zondag 21 september 2014

Prinsjesdag 2014

Komt de verwachte belastingvereenvoudiging er nu aan?

Rianne Kavelaars-Niekoop,
voorzitter Stichting NIBA
 
 
Het is zover. Prinsjesdag is voorbij. De belastingplannen voor 2015 zijn bekend. Gelukkig maar, want hoe meer duidelijkheid hoe beter, hoor ik u denken. Misgedacht. Bij elke voordracht die ik houd maak ik er melding van dat wat ik op dat moment vertel, een uur later klinkklare onzin kan zijn. Dan zie ik mijn gehoor wazig kijken, maar de plannen voor Prinsjesdag bevestigen maar weer eens dat mijn stelling nog steeds opgang doet. Laat ik het uitleggen. Om te beginnen hebben we al een aantal jaren de mond vol van belastingvereenvoudiging. Hele commissies zijn er maanden, zo niet jaren mee bezig geweest, elk jaar opnieuw. Er moet op het Ministerie van Financiën onderhand een hele verdieping met al die rapporten zijn. En wat zien wij er nu van? Nop. De laatste commissie heeft in 2013 gerapporteerd. Ruim een jaar later (gisteren dus) wordt een brief gestuurd waarin het zwalkbeleid van de regering gepubliceerd is. Het heet de keuzebrief en dat is het ook. Allerlei keuzes worden genoemd, maar er wordt nog niet gekozen. Dat moet op een later moment nog komen. En als het komt, is het de vraag of dat blijft en voor hoe lang. Cijfers die vorige jaar met verve gepresenteerd werden (ook voor toekomstige jaren) worden net zo hard teruggedraaid. Lang leve de betrouwbare overheid. En wel op een zodanige manier dat zelfs wij als belastingadviseurs meerdere keren moeten lezen wat er staat. Alsof ik mijn vak niet of niet goed versta. Iets anders is dat ik mij continue afvraag voor wie het nu eenvoudiger wordt. Een burger wordt immers geacht de wet te kennen. Ik wens u veel succes daarmee. Want zelfs de wettekst wordt niet eenvoudiger. Het aantal heffingskortingen wordt weliswaar geminderd, maar de moeilijke criteria blijven. De tariefschijven worden nu niet alleen onderscheiden in AOW-plus en AOW-min, maar ook of je (binnen de AOW-leeftijd) vóór of na 1 januari 1946 geboren bent. En als klap op de vuurpijl, wordt de hoogte van het belastingtarief in de eerste schijf mede afhankelijk van de invoering van de Wet langdurige zorg (8,35% in plaats van 5,35% exclusief de premies). Oftewel, uw netto loon wordt straks afhankelijk van de invoering van de Wet langdurige zorg. Ik ben blij dat ik het niet hoef te verkopen. De politiek doet het meedogenloos. En wij hebben maar te volgen. Dus doen we dat. En sturen we u deze nieuwsbrief. Waarin we proberen uit te leggen in zoveel mogelijk begrijpelijke taal wat u voor 2015 te wachten staat. Is dat alles? Nee, er is gelukkig nog meer. Als u het gelezen heeft en u heeft nog vragen of u wilt concreet weten wat dit voor u kan betekenen of dat we er misschien iets mee kunnen doen, dan mag u altijd contact met ons zoeken. Wij zullen u niet met een kluitje het riet insturen. De overheid mag dan niet altijd als betrouwbare partner overkomen. Stichting NIBA hoopt dat wel te zijn.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten